Gezondheid

Coaching en begeleiding

 

 

 

 

 

Coaching leerkrachtenBij coaching gaat het er niet om een bepaalde eigenschap of methodologie toe te voegen aan een reeds bestaand gebruik. Het gaat om het vinden of versterken van de bestaande factoren die verantwoordelijk zijn voor succes op een bepaald gebied van deskundigheid. Uiteindelijk gaat het bij coaching om het optimaliseren van de mens in het domein van zijn tijd en talent.

Hoe ziet dit succes, dit vermogen om tijd en talent succesvol te benutten, er in de praktijk uit? Wanneer coaching een dagelijks onderdeel van het leven wordt, wordt het meer een kunst dan een wetenschap; een kunst van het hoofd en het hart – geen leunstoelwetenschap die ontwikkeld werd lang voordat het zelfs maar een focus in therapie of coaching werd.

Coaching vertegenwoordigt, onder andere, de cryptische kunst van het aanleren en aannemen (of leren aannemen) van goede gewoonten en de kunst van het aanleren van deze goede gewoonten aan anderen, zodat ook zij deze vaardigheden kunnen ontwikkelen en ze voor hen kunnen laten werken. Wanneer iemand voor de eerste keer over iets wordt gecoacht, moet hij het anders zien, voelen, horen en denken dan anders en zien dat de coach menselijke gevoelens heeft en die kan uitdrukken naar de personen toe. Dat is de hele basis van het werk van een coach of discipel, om de coach zo nauwkeurig als hij/zij kan te laten zien dat de gecoachte – u – de macht heeft, in feite de enige echte macht die niet inherent is aan de gecoachte, om naar voren te brengen in het bewustzijn, de macht, de echte toegang tot Universele energie. Het is deze kracht die aan de basis ligt van alle natuurlijke manifestatie, de conceptie van het bereiken van doelen, de zonsondergang van een idee, enzovoort.

Coaching wijst ook, ik denk ook onbewust, op en erkent enkele van de natuurlijke sterke punten van de mens en deze sterke punten zijn associaties voor het leren, voor het aanvaarden en voor het verminderen van iemands onhandigheid en dit alles in combinatie met de geleidelijke ontwikkeling van een algemeen goede psychologie. Coaching is niet het geven van instructies over hoe iets moet worden gedaan; de specifieke methoden voor iedereen hangen af van zijn karakter en zijn manier van werken, maar de coach kan en zal ons helpen om te zien wat we doen en hoe we het doen en ons vervolgens helpen om het beter te laten werken.

Naar mijn mening is dat wat Coaching is. Zoals alle studierichtingen is de psychologie zeer uitgebreid en heeft zij, meer nog dan de biologische en de ingenieurswetenschappen, zoveel intellectuele en intuïtieve aspecten dat het zeer moeilijk is de impact ervan op het leven aan te geven.”

En dus, mensen, wat het is, is om mensen door de barrières van het leren heen te laten breken en het talent dat ze al in zich hebben te ontwikkelen en te zien wat er gedaan kan worden, om ze een doel te geven in de essentie van hun leven terwijl ze zelf leren hoe ze goed kunnen werken binnen dat doel en om te leren weg te gaan van de interactie naarmate ze leren het beter uit te drukken. Als je dit doet ontwikkel je je eigen momentum en drive en kun je jezelf toch toestaan geholpen en geïnspireerd te worden door andere mensen.

Vergeet ook niet dat professionele coaching een wereldomspannend karakter kan hebben en dat de beschikbaarheid van een mentor (of een team van mentoren), waar je je ook bevindt, altijd een zeer concurrerend goed zal zijn. In feite denk ik dat het belangrijkste gevolg voor een mentor en zijn/haar teamleden de bereidheid is om een resultaat op zich te nemen, een voltooid resultaat, wetende dat iedereen nu de coachee is en, als zodanig, de focus daar is om te manifesteren wat het is dat de coachee wil, door er gepaste actie naar te ondernemen. De coach ondersteunt de coachee om dat te doen.

Een coach helpt om onszelf te identificeren en verantwoordelijk te houden voor de keuzes die we maken, het gedrag dat we vertonen, en de keuzes die we maken ten opzichte van onze perfecte klanten. Ze helpen ons om onze coaching – of elke andere coaching als je dat ‘tijd’ noemt – te controleren op de precieze levering van datgene wat het meest schadelijk is voor wat ze willen bereiken. Ze helpen ons om die levering te beheren met een doel voor ogen.

Zoals ik al zei, is coaching meer dan een procedure van de coach die zijn agenda oplegt en het is meer het effect van de coach die de ontvanger is van coaching en, voor mij, is deze reis van de cliënt en de coach de wetenschap van het creëren van een partnerschap dat resultaten zal opleveren en, wat nog belangrijker is, de cliënt zal helpen resultaten te produceren, door verbeterde keuzes, processen, situaties en daardoor verbeterde resultaten in al zijn/haar leven. Dat is de essentie van coaching en dat is de vreugde en de magie van coaching.